Pages

Selamat Datang ke blog penuh informasi saya, dapatkan info tentang Pendidikan Jasmani dan Kesihatan di sini.. =)

Teks2

Sabtu, 19 Mei 2012

Definisi PJK





Pendidikan Jasmani dan Kesihatan??

Semestinya anda semua tertanya-tanya tentang pengertiannya. Pada Post kali ini, saya akan menerangkan tentang definisi atau pengertian bagi Pendidikan Jasmani dan Kesihatan..

=)

Jasmani sendiri mempunyai maksud tersendiri, saya konklusikan definisi mengenai "jasmani"

"Bertujuan membantu murid menjadi cergas melalui pembelajaran aktiviti fizikal dan amalan kecergasan"



Bagi kesihatan pula, saya mengkonklusikan definisinya sebagai

"Bertujuan membantu murid meningkatkan pengetahuan kesihatan, memupuk sikap positif terhadap kesihatan, dan mengamalkan gaya hidup sihat"



Secara keseluruhannya pula, Pendidikan Jasmani dan Kesihatan membawa maksud

Proses pembelajaran yang menyeluruh yang merangkumi aspek psikomotor, kognitif, afektif, sosial dan emosi. Pelajar akan diberi peluang untuk mencuba semua aktiviti fizikal.(Pettifor, 2005)

Sebagai tenaga pendidik,saya sendiri harus memahami definisi PJK ini bagi menjayakan proses Pengajaran dan Pembelajaran dengan jayanya..

=)


Teruskan mengikuti penulisan saya tentang PJK, bersama kita kongsikan pengetahuan, InsyaAllah..









Bersama tingkatkan kecergasan diri demi menjamin kesihatan di masa hadapan.. =)

0 comments:

Catat Ulasan

Pengikut